نور آبی و ارتباط آن با خواب

به گزارش وبلاگ عکسفا، عصر ایران/ نور آبی، چه از خورشید یا نمایشگر یک لپ تاپ، در مهار فراوری ملاتونین بسیار موثر است، از این رو، کیفیت و کمیت خواب را کاهش می دهد.خواب یکی از ستون های سلامت مطلوب است. با این وجود، مردم بسیار کمتر از گذشته می خوابند و کیفیت خواب افراد نیز کاهش یافته است.

نور آبی و ارتباط آن با خواب

خواب ناکافی و بی کیفیت با شرایط خطرناکی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2، افسردگی و چاقی پیوند خورده است.

استفاده از روشنایی مصنوعی و دستگاه های الکترونیکی هنگام شب ممکن است به مسائل خواب منجر گردد. نور آبی ساطع شده از این دستگاه ها ممکن است موجب فریب مغز شده و فکر کند که روز است.

مطالعات بسیاری نشان داده اند که نور آبی هنگام شب می تواند چرخه های خواب-بیداری طبیعی مغز انسان که برای سلامت مطلوب بسیار مهم است را مختل کند.

نور آبی خواب را مختل می نماید

بدن انسان دارای یک ساعت داخلی است که ریتم شبانه روزی - چرخه بیولوژیکی 24 ساعته که بر بسیاری از عملنمودهای داخلی بدن تاثیرگذار است - را تنظیم می نماید.

از همه مهم تر، ساعت داخلی بدن معین می نماید که چه موقع به خواب رفته و چه موقع بیدار شوید.

با این وجود، ریتم شبانه روزی شما نیازمند سیگنال هایی از محیط بیرونی - مهم تر از همه نور روز و تاریکی - برای تنظیم خود است.

نور آبی حسگرهای موجود در چشم های شما را برای ارسال سیگنال هایی به ساعت داخلی مغز تحریک می نماید.

به خاطر داشته باشید که نور خورشید و نور سفید حاوی ترکیبی از طول موج های مختلف هستند که هر یک دارای میزان قابل توجهی نور آبی هستند.

دریافت نور آبی، به ویژه از خورشید در طول روز به شما در حفظ هوشیاری یاری می نماید، در شرایطی که عملکرد و خلق و خو را نیز بهبود می بخشد.

دستگاه های نور درمانی ممکن است به درمان افسردگی یاری نمایند و لامپ های آبی نشان داده اند که خستگی را کاهش داده و خلق و خو، عملکرد و خواب کارمندان اداره را بهبود می بخشند.

با این وجود، لامپ های مدرن و دستگاه های الکترونیکی، به ویژه نمایشگر رایانه ها نیز مقادیر زیاد از نور آبی را فراوری می نمایند و اگر هنگام شب در معرض آنها قرار بگیرید ممکن است در ساعت داخلی بدن شما اختلال ایجاد نمایند.

زمانی که هوا تاریک می گردد، غده کاجی هورمون ملاتونین ترشح می نماید که احساس خستگی و به خواب رفتن را در بدن ایجاد می نماید.

نور آبی، چه از خورشید یا نمایشگر یک لپ تاپ، در مهار فراوری ملاتونین بسیار موثر است، از این رو، کیفیت و کمیت خواب را کاهش می دهد.

مطالعات سرکوب فراوری ملاتونین هنگام شب را با مسائل سلامت مختلف از جمله سندرم متابولیک، چاقی، سرطان و افسردگی پیوند داده اند.

عینک رنگی ممکن است یاری کند

عینک های کهربایی رنگ ساده ترین و موثرترین روش برای پرهیز از مواجهه با نور آبی را در هنگام شب ارائه می نمایند. این عینک ها به طور موثر کل نور آبی را مسدود می نمایند. از این رو، معز سیگنالی که باید بیدار بماند را دریافت نمی نماید.

مطالعات نشان داده اند زمانی که افراد از عینک های مسدودنماینده نور آبی استفاده می نمایند، حتی در یک اتاق روشن یا هنگام استفاده از دستگاه های الکترونیکی، به همان اندازه زمانی که در یک اتاق تاریک قرار دارند، ملاتونین فراوری می نمایند.

در یک مطالعه، سطوح ملاتونین در بدن افراد هنگام شب در مواجهه با نور کم، نور زیاد و نور زیاد با عینک رنگی مقایسه شد. نور روشن تقریبا به طور کامل فراوری ملاتونین را سرکوب کرد، در شرایطی که نور کم این گونه نبود.

افرادی که عینک های رنگی پوشیده بودند نیز به همان اندازه افرادی که در برابر نور کم قرار گرفته بودند، ملاتونین فراوری کردند. عینک رنگی تا حد زیادی اثر سرکوب نماینده فراوری ملاتونین نور روشن را خنثی نموده بود.

به همین ترتیب، عینک های مسدودنماینده نور آبی نشان داده اند که در شرایط خواب و عملکرد ذهنی بهبود چشمگیری ایجاد می نمایند.

در یک مطالعه دو هفته ای، 20 شرکت نماینده به دو گروه تقسیم شده و یک گروه از عینک های مسدودنماینده نور آبی و گروه دیگر از عینک هایی که این نور را مسدود نمی کردند برای سه ساعت پیش از خواب استفاده کردند. گروه نخست بهبود چشمگیر در کیفیت خواب و خلق و خو را تجربه کردند.

این عینک ها بهبود قابل توجه در شرایط خواب کارگران شیفتی را نیز نشان دادند.

افزون بر این، در مطالعه ای با حضور افراد مسن مبتلا به آب مروارید، لنزهای مسدودنماینده نور آبی کیفیت خواب این افراد با بهبود بخشیده و به طور قابل توجهی اختلال در عملکرد آنها طی روز را کاهش داد.

با این وجود، تمام مطالعات پشتیبان استفاده از لنزها یا عینک های مسدود نماینده نور آبی نیستند. یک تجزیه و تحلیل شامل چندین مطالعه این گونه ننتیجه گیری کرد که شواهد با کیفیت بالا که از این شرایط پشتیبانی نمایند، وجود ندارد.

با این وجود، عینک های مسدود نماینده نور آبی ممکن است بعضی فواید را ارائه نمایند.

روش های مسدود نماینده دیگر

اگر هنگام شب تمایلی به استفاده از عینک ندارید، چند روش دیگر برای کاهش مواجهه با نور آبی وجود دارند.

یک روش محبوب نصب برنامه هایی روی رایانه است که رنگ و روشنایی نمایشگر را بر اساس منطقه زمانی مشخص می نمایند. زمانی که بیرون تاریک است، این برنامه ها نور آبی را مسدود نموده و یک رنگ نارنجی کم رنگ به نمایشگر می بخشند.

گزینه های مشابه برای گوشی های هوشمند نیز در دسترس هستند.

چند نکته دیگر شامل موارد زیر می شوند:

- خاموش کردن تمام چراغ ها در خانه یک یا دو ساعت پیش از خواب

- استفاده از یک چراغ مطالعه قرمز یا نارنجی که نور آبی از خود ساطع نمی نماید (شمع نیز گزینه خوبی است)

- تاریک نگه داشتن کامل اتاق خواب یا استفاده از ماسک خواب

به خاطر داشته باشید که قرار دریافت در معرض نور آبی هنگام روز اهمیت دارد.

اگر می توانید از خانه خارج شده و در معرض نور خورشید قرار بگیرید. در غیر این صورت، استفاده از یک دستگاه نور درمانی را مد نظر قرار دهید.

منبع: همگردی

به "نور آبی و ارتباط آن با خواب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نور آبی و ارتباط آن با خواب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید