چین آخرین ماهواره بیدو را برای تکمیل سیستم ناوبری فضایی اش پرتاب کرد

به گزارش وبلاگ عکسفا، چین با موفقیت آخرین عضو مجموعه ماهواره ای بیدو را روز سه شنبه 3 تیر به فضا فرستاد و سیستم ناوبری جهانی جدیدش را پس از دهه ها تکمیل کرد.

چین آخرین ماهواره بیدو را برای تکمیل سیستم ناوبری فضایی اش پرتاب کرد

به گزارش وبلاگ عکسفا به نقل از space.com یک موشک چینی لانگ مارچ 3B آخرین ماهوار ناوبری یا مکان یابی بیدو را از مرکز پرتاب ماهواره ژی چانگ در جنوب غرب چین به مدار کره زمین فرستاد.

پرتاب این ماهوار در ساعت 9:43 بامداد به وقت پکن روز سه شنبه 3 تیر پس از تاخیری یک هفته ای به علت مسائل فنی انجام شد.

چین معمولا خبر پرتاب های فضایی اش را تا هنگامی که ماهواره با موفقیت در مدار قرار نگیرد، اعلام نمی نماید. اما در موردی استثنایی پرتاب ماهواره بیدو از قبل اعلام شده بود و به طور زنده از تلویزیون و اینترنت با ترجمه انگلیسی پخش شد.

چین فراوری سیستم ماهواره ای بیدور را از دهه 1990 شروع کردو نخستین ماهواره از این مجموعه را در اکتبر 2000 به فضا فرستاد. چین از شروع سال 2009 ارتقای این سیستم را شروع کرد. آخرین مجموع این ماهواره ها به نام BDS-3 حاوی 30 ماهواره برای کاربردهایی از مکانیابی یا ناوبری با دقت بالا تا ارتباطات پیغام کوتاه بود. شبکه BDS-3 تا قبل از این پرتاب دارای 29 ماهواره عملیاتی بود.

سیستم BDS-3 دارای پهنای باند بالاتری هستند که به آنها قابلیت ارتباط قوی تر و حمل ساعت های اتمی دقیق تر برای بهبود دقت زمان بندی سرویس های مکانیابی را نسبت به مجموعه قبلی ماهواره ای BDS-2 می ٔهد.

ماهواره های مکان یابی مانند BDS-3 با انتقال دادن سیگنال هایی که گیرنده ها در تلفن های همراه یا سایر وسائل مجهز به GPS آنها را می گیرند، عمل می نمایند. این سیگنال های ماهواره ای شامل اطلاعاتی مانند زمان پیغام فرستاده شده و نیز موقعیت مداری ماهواره است. مکان یابی هنگامی قابل انجام است که دستگاه گیرنده اطلاعاتی دقیق دست کم از چهار ماهواره دریافت کند.

تکمیل شبکه BDS-3 در هنگامی انجام می گردد که آمریکا میخواهد سیستم مکانیابی جهانی یا GPS خودش را روزآمد کند.

پرتاب ماهواره بعدی GPS III آمریکا به علت پاندمی کرونا از زمان معین شده در ماه آوریل به 30 ژوئن به تاخیر انداخته شده است. شبکه ارتقایاقته GPS III آمریکا باید تا سال 2023 تکمیل گردد.

روسیه و اتحادیه اروپا نیز در حال رقابت با سیستم های مکانیابی فضایی چین و آمریکا هستند. روسیه ماهواره های مکانیابی Glonass-M را در اختیار دارد که در خدمت نیروهای ن ظامی روسیه در زمین، هوا و دریا است. اروپا نیز از سیستم گالیلئو استفاده می نماید که در سال 2016 عملیاتی شد و انتظار می رود آخرین ماهواره آن در اواخر سال 2020 پرتاب گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چین آخرین ماهواره بیدو را برای تکمیل سیستم ناوبری فضایی اش پرتاب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین آخرین ماهواره بیدو را برای تکمیل سیستم ناوبری فضایی اش پرتاب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید