پهن کردن نمودار شیوع ویروس کرونا یعنی چه؟

به گزارش وبلاگ عکسفا، شاید این روزها شنیده باشید که کارشناسان هدف از ماندن افراد در خانه و کم کردن تماس های اجتماعی را پهن کردن نمودار شیوع کرونا معرفی می نمایند.

پهن کردن نمودار شیوع ویروس کرونا یعنی چه؟

به گزارش وبلاگ عکسفا، اما پهن کردن نمودار شیوع کرونا یعنی چه؟ منظور از نمودار در اینجا نموداری است که شما افراد پیش بینی شده دچار بیماری کووید-19 ناشی از ویروس کرونا را در طول یک دوره زمانی نشان می دهد. این نمودار بسته به میزان واگیری یا سرایت دهندگی ویروس می تواند شکل های متفاوتی به خود بگیرد. ممکن است شیب نمودار زیاد باشد که نشان می دهد ویروس دارد به طور تصاعدی در جامعه منتشر می شود (یعنی که شمار موارد بیماری با سرعت ثابتیدر یک بازه زمانی مشخص دو برابر می گردد) و شمار کل موارد بیماری در طول چند هفته به سرعت به اوج خود می رسد.

نمودار شیوعی که به این ترتیب به سرعت به اوج خود برسد، به سرعت هم نزول می نماید، به این معنی که پس از اینکه ویروس تقریبا هر کسی را در جامعه دچار عفونت کرد، موارد بیماری باز به طور تصاعدی نزول می نماید.

هر چه نمودار عفونت با سرعت بالاتری (با شیب بیشتری) به اوج برسد، به علت افزایش ناگهانی شمار بیمارانی که باید بستری شوند، ظرفیت نظام مراقبت بهداشتی محلی سریع تر اشباع می گردد و گروهی از بیماران بدون درمان می مانند.

این همان واقعه ای است که در شمال ایتالیا رخ داد و هر روز شمار بیشتر و بیشتری از بیماران بدون تخت مراقبت های ویژه (آی سی یو) و دستگاه تنفسی مصنوعی می مانند و شمار بیشتر و بیشتری از بیمارستان ها از به علت مصرف زیاد از ملزومات اساسی برای پاسخ به شیوع بیماری خالی می شوند.

اما اگر این نموارد شیوع پهن تر باشد (شیب کمتری داشته باشد)، گرچه شمار افرادی که در نهایت دچار عفونت می شوند، مشابه است، اما این بیمار شدن افراد در بازه زمانی درازتری رخ می دهد. در نتیجه نظام مراقبت بهداشتی کمتر تحت فشار قرار می گیرد، در هر روز مشخص شمار کمتری بیمار به هر بیمارستان مراجعه می نماید و شمار کمتری از بیماران بی درمان می مانند.

  • چطور نمودار شیوع را پهن کنیم؟

در حال حاضر واکسن یا دارویی اختصاصی برای ویروس کرونا وجود ندارد. تنها راه برای پهن کردن نمودار شیوع اقدام جمعی افراد در شستن مکرر دست ها، ایزوله کرن خودشان در خانه در صورتی که علائم احتمالی بیماری داشته باشند و فاصله گیری اجتماعی (کم کردن تماس ها با سایر افراد در حد ممکن) است.

همچنین دولت های کشورها با اقداماتی با تعطیل کردن مدارس و کسب وکارها، توصیه به انجام دورکاری، متوقف کردن کار وسائل نقلیه عمومی و در شدیدترین حالت اعلام منع کامل رفت وآمد عمومی سعی می نمایند تماس میان افراد را کاهش دهند.

  • داستان دو شهر

در جریان شیوع آنفلوانزای اسپانیایی در سال 1918 دو شهر در آمریکا به دو گونه متفاوت با شیوع بیماری برخورد کردند و به دو پیامد کاملا متفاوت رسیدند.

شهر فیلادلفیا هشدارهای کارشناسان بیماری های عفونی را درباره شیوع یافتن آنفلوانزا را نادیده گرفت و و برنامه اش برای رژه ای گسترده با حضور صدها هزار نفر را ادامه داد. هنوز چند روزی از این رژه نگذشته بود که مرگ و میر در این منطقه آغاز آغاز شد و در طول شش ماه حدود 16000 نفر به علت آنفلوانزا مردند.

در مقابل شهر سنت لوئیس راهبردهای فاصله گیری اجتماعی را به سرعت به اجرا در آورد، مدارس را تعطیل کرد، رعایت بهداشت شخصی و فاصله گیری اجتماعی را تشویق کرد. در نهایت شمار تلفات آنفلوانزا در این شهر فقط 2000 نفر بود، یعنی یک هشتم شهر فیلادلفیا.

  • درس هایی از مرگبارترین بیماری تاریخ برای مبارزه با کرونا

منبع: همشهری آنلاین

به "پهن کردن نمودار شیوع ویروس کرونا یعنی چه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پهن کردن نمودار شیوع ویروس کرونا یعنی چه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید